Friday, February 24, 2006

Lugn

Hade en lugn och skön kväll igår utan hot och utan skrik och nästan utan TV för den delen. Skönt.

Även om jag har ett lite för häftigt humör (gissa om det gått i arv?) så känner jag att L och jag har en väldigt bra dialog om känslor. Vi pratar mycket om hur man kan känna sig, att det är ok att känna på olika sätt men att man inte får göra vad som helst ändå. Att det inte är hennes fel om jag blir arg utan att det ligger hos mig. Inbillar mig att det ändå hjälper litegrann.

Eftersom jag känner mig mer balanserad idag ska jag istället tänka på saker som gör mig till en bra förälder. Jag pratar mycket med L, jag läser mycket för henne, har alltid tid att kramas, tar hennes åsikter på allvar, jag ritar och spelar spel med henne ofta, har aldrig tvingat henne att sova själv när hon inte velat (och nu fem och ett halvt år gammal sover hon äntligen tryggt hela natten i sin egen säng!), sjunger sånger för henne när hon ska sova och älskar henne mer än det går.

Ikväll är vi dock barnlediga och ska ha gäster. Det verkar som jag trissat upp förväntningarna genom att skriva om våra matlagningssuccéer här. Undrar om gästerna blir besvikna om vi serverar varm korv med bröd...?

1 comment:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

Jag försöker också förklara för min Femåring att när jag bli arg, så är det ofta inte för att jag är arg på honom, utan för att jag är arg på något annat, egentligen. Även om man kanske inte skall överskatta en Femårings förmåga att verkligen förstå sådana saker, så tror jag att det går hem lite, i varje fall.