Thursday, January 12, 2006

Polen och svenska fördomar

Hemma igen efter tjänsteresa i Polen. Första gången jag skulle dit, i maj förra året, var mitt huvud så proppfullt av fördomar av hur det skulle se ut och hur folk skulle vara och gå klädda och you name it, att jag var helt chockad över hur fint allt var. När jag åkte hem kände jag att jag gärna gärna vill åka till Polen på semester. Den här resan var vädret inte till landets fördel och det såg lite mer ut som den stereotypa bilden av en öststat kanske – det vill säga grått grått grått. Å andra sidan kändes Sverige ungefär lika grått och trist när vi kom hem igen.

Besökte en fabrik därnere som tillverkar kretskort åt företaget jag jobbar på. Härhemma är det ganska många som intar en lätt överlägsen attityd gentemot den polska tillverkningen, man tror att personalen inte kan lika mycket som vi kan härhemma i duktiga Sverige, att deras högskoleutbildning nog inte riktigt räknas och att vi i vilket fall som helst kan och vet mer i största allmänhet. Think again, säger jag. Helt klart är det så att om vi fortsätter med den attityden i Sverige så kommer det inom inte alltför lång tid vara vi som tar färjan till Polen för att städa hos polska ingenjörer och plocka deras jordgubbar.

1 comment:

Ina said...

En väninna till mig har sin syster med familj i Polen nu. Han arbetar och hon upplever landet, ungefär som exilmamman i Italien. Annorlunda men helt klart mycket modernare än vad vi svenskar tror! Semester i Polen kanske är nåt - det ska jag tänka mer på :-) !