Wednesday, January 04, 2006

Lugn kväll

Skön kväll i går. R och jag käkade god thaigryta. Alltså, de färdiga grytbaserna man kan köpa till thaicurry är så otroligt bra. Komplettera med kyckling och kanske lite bambuskott och färsk paprika och voilà, värsta goda middagen. Till efterrätt (för ovanlighetens skull, en del av vår nya sunda livsstil...?) en mäkta enkel men supersmaskig historia.

Såhär: kavla ut 2 plattor smördeg till ca 15*15 cm plattor. Skiva ett oskalat men urkärnat äpple tunnt tunnt. Lägg ut äppleskivorna på smördegsplattorna och lägg in i frysen i ca en halvtimme. Sedan in i ugnen med plattorna i 200 grader tills de fått fin färg. Låt dem svalna litegrann och klicka sedan ut vaniljglass på en av plattorna och lägg den andra plattan ovanpå. Strö florsocker och kanel över. Ät och njut!

För min egen del blev urkärningen av äpplena en blodig historia eftersom jag lyckades skära ett djupt jack i en fingertopp. Inga plåster i huset = R fick laga maten = jag latade mig = fick belöning för blodbadet. Måste komma ihåg att köpa plåster.

Beställde hem en stillsam film från Bredbandsbolagets pay-per-view: Birth med Nicole Kidman. Perfekt för en vardagkväll.

No comments: