Friday, December 16, 2005

Nattvandring

I natt var en riktig nattvandrarnatt. Ja, inte som när man har tonåringar och är ute på stan och nattvandrar, utan som när man har småbarn och vandrar från säng till säng.

Först vägrade L somna och kom upp kanske 5 gånger innan hon slutligen somnade för natten. Nån gång innan midnatt vaknade lille D och grät varpå R gick in till honom och somnade. Vid 2.30 ungefär kom R tillbaka till vår säng. Han hann knappt lägga sig så kom K tassandes och var lessen för hon hade drömt otäckt. R stoppade om K inne hos D (de sover ofta tillsammans) och kom tillbaka in till oss efter en stund. Vid 5.30 grät D för då hade han kissat i sängen. R upp igen och drog bort de våta lakanen. D vägrade somna om ifall inte R också lasig hos dem (det blir bara liiite trångt med en vuxen man, en nioåring och en treåring i samma 90-säng....). En kvart senare kom L upptassandes och fick krypa ner hos mig. 6.10 försökte R smita ut ur Ds rum, men lyckades inte så bra. Treåringar har starkare vilja än trötta föräldrar och D och R kom in i vår säng för att sova. Inte så stor chans att någon skulle somna om sådags och med så många i sängen, så L och jag gick upp och fem minuter senare kom R och D också ner.

Jag känner mig ändå förvånansvärt utvilad, men barnen verkade rätt trötta i morse och R har varit trött hela veckan stackarn, så jag misstänker att han kommer vara helt slut ikväll efter att ha flängt upp och ner halva natten. Jag får pyssla om honom lite i helgen. Kanske en värmande bastu ikväll...mysigt!

3 comments:

Thinkerbell said...

såna där nätter har vi haft många av. mina barn sover alltid BARA på min sida, vilket iofs är smickrande men smärtsamt.

Och vi har bara två bokstäver att ta hand om. Att ha så många barn som ni har innebär ju förstås även vissa logistikproblem på nätterna.

hoppas ni får en mysig fredagskväll.

Mustardseed said...

Ja L sover ytterst sällan en hel natt själv så jag är van iofs, men det brukar ju bara innebära en förflyttning per natt med henne. som tur är så vaknar K och F ytterst sällan på nätterna, så i natt var verkligen ett undantag!

Var dags glimtarn said...

Ta detta på rätt sätt *ler snällt* men det var ganska roligt att läsa om L hit och K och F dit. Såg hela scenariot framför mig. R borde vara trött idag *menande blick*

Önskar er en nattvandringsfri natt!
(skonad mamma som nyss IGEN lärt barnen somna själva *pust*