Tuesday, November 01, 2005

Storhelgsplanering

När man lever i en sånhär modern familj så blir det rätt många inblandade när man ska planera för storhelgerna. Alla vill ju fira jul med barnen - föräldrar, morföräldrar, farföräldrar, fastrar och mostrar och katterna också.

I vårt fall kompliceras det ytterligare av att min dotters pappa är amerikan och har hela sin familj på andra sidan Atlanten. Det blir inte så lätt att dela upp julen då, det får bli mer av vartannat år. I år är det hans tur att ta med sig dottern till Kalifornien. Hon hävdar bestämt att i Kalifornien där farmor bor finns det snö på julen men det är inte kallt. Jag tror det är tvärtom. Hon oroar sig en hel del över hur jultomten ska hitta dit med klapparna och hur han ska veta exakt vilken Bratz hon vill ha. Jag försöker lugna henne med att jag hjälper till att skicka brev till tomten, men oron är där ändå. Kanske är hon egentligen lite orolig för hur det där med jul i USA ska vara, jag tror inte hon minns sin förra jul där eftersom de två senaste firats i Sverige hemma hos mormor och morfar. Det gäller att stålsätta sig och tänka på hur otroligt kul hon kommer att ha där och inte låta min egen saknad skina igenom. För jag saknar henne i förväg, att hon inte kommer vara hemma över jul. Är inte det galet?

På min sida blir det faktiskt ännu lite krångligare eftersom min syster också är separerad och kusinerna alltså ska dela upp sitt firande mellan släkterna också. Förra året införde vi julafton den 23:e december, för vad är egentligen ett datum annat än en siffra? Jag kan meddela att det gick hur bra som helst att fira jul den 23:e. Till och med TOMTEN visste att vi firade jul då, för han kom minsann hem till oss med klappar till barnen. De andra barnen på gatan fick vackert vänta till nästa dag, men våra kom han till med stora säcken. När den 24:e kom var det nästan svårt att förstå att andra faktiskt firade jul, för vi hade ju haft en fullödig julafton dagen innan.

R är en älskling och har erbjudit sina barns mamma att ha barnen hela julafton (förra året delade de upp firandet på julafton) och även på nyårsafton (hon hade dem förra året) eftersom min dotter inte kommer vara hemma. Det känns varmt och omtänksamt både mot mig och mot barnens mamma och barnen (som slipper dela upp julafton). Jag tänker mig att vi firar både jul och nyår tillsammans med alla fyra barnen nästa år. I år blir det konstigt - inga barn alls på julafton, vad gör man då? Vi får fundera vidare lite på det tror jag.

1 comment:

Mustardseed said...

Jaa och jag har ju faktiskt haft henne de två senaste jularna, så det är egentligen inte någon stor uppoffring jag gör, men liiite lessen i ögat bli man ändå *s*