Tuesday, November 22, 2005

Vardagsliv

DN har startat en artikelserie om hur familjer får ihop sitt vardagsliv och en mailkompis har hakat på med en beskrivning av ett dygn i sin familj. Jag gör ett försök också. Här är min gårdag:

06.00 Klockan ringer, R ska upp. Jag har fått sovmorgon eftersom dottern är hos pappa och inte behöver hämtas av mig på morgonen eftersom vi ska på utvecklingssamtal på dagis vid 9 (i vanliga fall skulle jag hämtat klockan 6 hos hennes pappa eftersom han måste åka till jobbet då).
06.30 R har inte stängt dörren till sovrummet och katterna tar chansen att leva rövare. Jag orkar inte gå upp och köra ut dem utan halvslumrar vidare.
07.00 Mobilens alarm ringer. Jag snoozar.
07.09 Mobilen ringer igen och jag går upp.
07.45 Har duschat och fixat till mig, plockar undan röran i vardagsrummet och i köket efter gårdagens måltider. Plockar ur diskmaskinen och fyller på med nytt.
08.00 Packar ur lilla Ls bilstol (som bytts mot bilkudde) ur bagaget, springer ner i källaren och hämtar tomma kartonger som ska med till Ls pappa för att hämta hem grejer som blivit kvar sen flytten för två år sen.
08.30 Framme hos Ls pappa. Han sätter på en kanna kaffe till, jag packar i kartonger. Slänger i mig en kopp kaffe innan vi måste åka till dagis.
09.00 Utvecklingssamtal på dagis. En kopp kaffe till. Allt fungerar fantastiskt, lilla L 5 år är ett solsken och en glädje att ha på dagis. Vi är så stolta så vi nästan spricker såklart. Får också beröm av dagis för att vi har ett så bra föräldrasamarbete trots att vi är separerade. Det känns så självklart för oss, men jag vet ju från min omgivning att det är långt ifrån normen för separerade föräldrar.
09.45 Skjutsar Ls pappa till hans jobb i stan, det tar en kvart extra men ger honom en extra halvtimme på jobbet.
10.25 Checkar in på jobbet. En kopp kaffe till. Kollar lite mail och tar en del viktiga samtal innan det är lunchdags.
11.00 Pastalunch. Jag måste lära mig att jag blir alldeles för trött av de där stabbiga luncherna, känner mig färdig att däcka när lunchen är uppäten.
12.00 Jobbar vidare. Inga möte i eftermiddag. Är lite halvseg, men jobbar lite på några processkartor som måste bli klara. Förebered ett möte som börjar direkt på morgonen i morgon.
15.59 Åker från jobbet för att hämta på dagis. Det blev en extremt kort dag idag. Tur jag inte har timlön...
16.40 Framme på dagis. L är superglad att se mig igen, som alltid. Inget slår känslan när man ser hennes glada ansikte och får den där härliga kramen.
17.19 Hemma. L klämmer handen i bildörren när hon ska ta ur sin älskade Darinskiva ur bilen. Stor förtvivlan och smärta, men inget blod och ingen allvarlig skada.
17.20 R har varit hemma en stund och kommit igång med matlagningen. 7 och 9-åringen har åkt hem själva från skolan och varit hemma sen halvfyra.
17.35 Lilla D 2,5 år är förtvivlad för att pappa inte har tid att leka. L och jag förhandlar om att det går bra att leka med oss också. Lagom till att han accepterar oss som leksällskap är maten klar. Nytt utbrott för att vi inte hinner leka.
17.45 Maten är klar. Vi testar ett nytt recept. Tre av fyra barn får mutas med löfte om glasspinne till efterätt om de smakar kycklingspetten. Lilla D är trött och gråter och vill inte ha något alls.
18.00 Barnen äter glass framför TVn.
18.10 Tömmer en diskmaskin och börjar fylla på med nytt.
18.40Tre av fyra barn vill bada. Vi tappar upp ett bad, släcker ner i badrummet och tänder levande ljus. Minispa för barnen.
19.10 Barnen äter kvällsmat, gröt och mackor. Eftersom ingen åt så mycket av maten tidigare är alla lite sugna redan nu.
19.20 Lilla D vill sova. R lägger sig med honom. De stora barnen bygger med lego. Jag sitter i soffan och ser på Bachelor och småpratar med barnen samtidigt.
20.00 Dags för de större barnen att borsta tänderna och lägga sig.
20.10 K 9 år lägger sig med lilla D som inte somnat än. Han somnar nästan alltid bäst när hon ligger hos honom. R läser bok med F 7 år.
20.15 Jag lägger mig med L och vi läser tre julsagor.
20.35 L har inte somnat, men jag går ut i vardagsrummet ändå och hon somnar snart själv.
20.45 R och jag snacksar på chips och dip i smyg när alla barnen sover. Slötittar på TV och kramas i soffan. Närhet.
21.00 Börjar kolla på Beckfilmen.
22.00 Nyheterna på fyran, vi inser att vi inte kommer orka se klart filmen utan går och lägger oss istället.
22.15 Ligger och läser böcker i sängen.
23.20 Släcker lampan.

Tillägg:
03.23 L kommer intassandes och jag går ner till hennes rum med henne. Vi somnar om i hennes säng och vaknar vid kvart i sju morgonen därpå.

No comments: