Saturday, October 29, 2005

Mästerkrattare

Jag har nu officiellt inlett min karriär som husägare, eller snarare som trädgårdsägare. Ägnade en timme igår och kanske det dubbla idag åt att kratta i trädgården och klippa ner en massa ris som jag tror inte borde vara kvar när snön kommer. Fast det kan vara så att jag har klippt ner en massa ovärderliga växter som aldrig går att ersätta, jag har egentligen ingen aning.

Jag har i alla fall träningsvärk i magen av krattandet, så nån nytta har jag ju gjort!

Vi har halloweenpyntat huset idag, små oranga lyktor och girlanger överallt och extremt fula plastdukar med halloweenmönster på köksbordet och i vardagsrummet. De tre äldsta barnen har varit ute och trakasserat grannarna också, efter att vi inhandlat hemska spökmasker åt dem (barnen, inte grannarna) tidigare idag. På yttertrappan har vi en yttepytteminimal röd pumpa som kom med en leverans av grönsaker för några veckor sen. Ingen av oss var sugen på att experimentera med pumprecept så det fick bli dekoration istället.

Det är nästan förunderligt hur harmoniskt livet har blivit sedan vi flyttade ihop. Det låg en anda av stress över barnhelgerna tidigare. Vi sov över hos varandra så ofta vi kunde och det var alltid någon som glömt något hemma eller saknade ett viktigt klädesplagg, och det kändes som att en väsentlig del av helgen gick åt att förflytta oss mellan våra hem. Eftersom båda våra lägenheter var ganska små så blev umgänget intensivt och vi såg oftast till att göra något utanför hemmet varje helg, tex gå på tom tits. Vi hade väldigt kul tillsammans, men livet nu går inte att jämföra. Det känns som vi fått en extra dag på helgen, så mycket tid har vi och tillvaron präglas av ett helt annat lugn. Vi kan vara hemma en hel helg utan att det känns tråkigt. När vi gör något utanför hemmet så är det inte för att vi inte orkar trängas hemma utan för att vi verkligen är sugna på att göra något annat.

OK, visst kan det bli lätt hysteriskt ibland med fyra barn, men på det stora hela är det ju härligt och kul och faktiskt harmoniskt. Kanske är min blogtitel helt fel. Får fundera ut en ny.

1 comment:

Mustardseed said...

Ja det var verkligen jättehärligt! Det känns så häftigt att vi hinner med så mycket på en helg samtidigt som det känns så avslappnat och ostressat.