Wednesday, October 26, 2005

Läskväll

Ska tillbringa kvällen med att försöka läsa ut den fantastiska boken Reading Lolita in Tehran. Egentligen borde jag ge mig själv mer tid att bli klar med boken eftersom den är så fantastisk och kräver en del eftertanke, men i morgon kväll ska bokcirkeln jag är med i träffas för att diskutera boken och då vill jag hunnit läsa så mycket som möjligt. Kan förresten passa på att rekommendera en annan serie böcker (serieböcker dessutom...) som också är självbiografiska om en kvinnas uppväxt under revolutionen i Iran. Fantastiska böcker: Persepolis, finns i 4 delar. Köp allihop på en gång, ni kommer ändå vilja läsa dem i ett svep...!

Bokcirkeln jag är med i är egentligen en spinoff från en mailinglista. Vi är en grupp människor vars enda gemensamma nämnare egentligen är att vi är feminister. Vi träffas mer eller mindre regelbundet och fikar eller tar en bit mat och pratar av oss. Det är snart två år sen första träffen nu och jag hoppas innerligt att vi fortsätter länge till. Det är en samling så fantastiska människor och jag känner mig stärkt och energifylld varje gång vi träffats. Så otroligt fascinerande att kunna träffa människor som man på ytan har så lite gemensamt med och sen ändå har så mycket man kan relatera till och som ger så mycket. Ah, mitt andningshål i livet. Ser fram emot morgondagens träff!

1 comment:

Var dags glimtarn said...

Hej Cattis! Tack för boktips, var precis på "väg in" i Bokus nätlokal för att beställa en ny laddning till Italien!