Monday, October 24, 2005

Man lever sitt liv framlänges men förstår det baklänges

Pjäsen i fredags var fantastisk, Gunilla Röör fullkomligt makalös i rollen som den från döden återvända Sabina Spielrein (rysk judinna, patient till Carl Jung och sedemera själv utbildad psykoanalytiker) som lever om sitt liv och försöker påverka den unga Sabina att göra andra val. ”Man lever sitt liv framlänges men förstår det baklänges” säger hon i början av pjäsen. Är inte det absolut sant? Samuel Fröler spelade en obehaglig Carl Jung. Mycket bra. Boka biljetter här: http://www.stadsteatern.stockholm.se/.

Resten av helgen har vi jobbat rätt hårt med att göra i ordning dotterns rum. Bland annat målat hennes bokhylla vit, målat tre väggar och så satt upp en helt fantastiskt psykedelisk tapet (som hon valt själv) på en vägg. Lite hyllor, ljusslingor och lampor på det. Det blev kanonbra. Vi kände oss som värsta inredarna när vi var klara. Vi hann dessutom Svenssonsvängen i söndags – först ett varv till miljöåtervinningsstationen för att slänga ut en massa skräp och sen vidare till IKEA för att inhandla nytt. Konsumtionen i Sverige måste vara på topp förresten. Varje gång man är på IKEA så känns det som att horder av människor bär ut hela varuhuset. Det fullkomlingen strömmar ut möbler och prylar ur det där huset.

Lämnade in bilen på verkstaden i morse förresten. Skulle äntligen få en parkeringsskada från förra julen åtgärdad (ve dig som körde på min bil utan att lämna namn och nummer!!!). Till min stora chock och förvåning så ska de ha 10-11 dagar på sig att fixa bilen. Jeeezus. Jag har fått tillbaka bilen samma dag på andra verkstäder, sa jag. Jo men vi är en så stor verkstad vet du. Eeeeh, jaha, så då tar alla saker 10 ggr längre tid att göra eller? Det borde väl fasen vara tvärtom, om de har mycket resurser så ska inte grejerna behöva stå och vänta? Dottern och jag fick traska över till macken rakt över gatan och fixa en hyrbil, för livet funkar bara inte i 10 dagar utan bil. Sad but true. Jag lovar dyrt och heligt att aldrig lämna min bil på den verkstaden igen. Dottern tyckte det var spännande med hyrbil i alla fall, alltid något.

No comments: