Tuesday, March 07, 2006

8 mars i morgon

Nu är det kallt som f-n igen. Minus 14 grader visade termometern i bilen i morse. Det är inget bra att vara ensam hemma när det är så här kallt – jag behöver någon hjälper mig att hålla sängen varm. På kvällen brukar R ligga och värma min sida av sängen medans jag borstar tänderna och gör mig i ordning. Visst är det äkta kärlek? I går kväll saknades han mycket och sängen var kall nästan hela natten.

I morgon har jag alla tre tjejerna hemma och så är det internationella kvinnodagen till på köpet. Det måste uppmärksammas såklart. Tänkte överraska dem med att göra våfflor med sylt och grädde till kvällsmat. Hoppas det går hem. Kanske kostar jag på dem en liten föreläsning om internationella kvinnodagen också.

Förra året den 8 mars var jag ute och åt med några feministvänner. Efter en mycket trevlig kväll stötte jag på stans skummaste och otrevligaste taxichaufför på vägen hem:

När jag klev in i taxin satt chauffören i telefon. Så snart han lagt på bad han om ursäkt för att han pratat i telefon och började snacka om hur fascinerad han var över det här nypåfunna behovet av att kommunicera hela tiden och hur trafikfarliga fotgängare som pratade i telefon och inte hade reflexer på sig var. "Jaa för att inte tala om alla som kör bil och pratar i telefon" sa jag, dumdristigt nog.

"JAAA", svarade gubben, "jag är verkligen inte nån feminist" "NÄÄ men det är jag så det jämnar ut sig", svarade jag, "du vet väl att det är internationella kvinnodagen idag, jag har just varit och ätit mat med andra feminister förstår du. "Eeh jaha, men en sak ska jag säga, jag har kört bil länge och det är helt fantastiskt vad kvinnor har bra simultanförmåga som min fru säger, det ska jag säga att jag har åkt många gånger bakom de som kör i 40 och över tre filer på motorvägen och då tänker jag alltid att antingen är han full eller så är det en neger"....

Är det inte helt otroligt vad folk kan vräka ur sig utan att ha nån som helst aning om vem de pratar med. Jag borde ha sagt som det var "jaha du snubben, jag är inte bara feminist, jag har barn med en neger också och jag tycker du borde hålla käften!". Typ. Men som vanligt finner man sig inte förrän efteråt. Jag borde bett honom släppa av mig och vägrat betala. Inte ska man behöva stå ut med vad som helst?

2 comments:

Var dags glimtarn said...

Jag instämmer med marmelad, men är själv ofta sen med den dräpande kommentaren sas. Men samtidigt kan man ist luta sig tillbaka i taxin, koppla bort öronen och tycka synd om inskränkta människor...

Var dags glimtarn said...

Ser att jag inte kanstava det där ordet som börjar med ins.... :) Men läs taxichaffören...