Thursday, December 28, 2006

Självdiagnoser

Internet måste ökat självdiagnosticerandet något helt enormt. Själv har jag haft nytta av det ett flertal gånger när jag sökt läkarvård, tex när jag fick borrelia och distriktssköterskan tyckte att jag skulle badda lite med alsolsprit så skulle det nog gå över. Med ett antal internetartiklar om borrelia i bakhuvudet gick jag inte på den lätta. Samtidigt kan jag tänka mig att läkarna får rätt många fler inbillningssjuka till sina mottagningar. Det går ju att finna så många ovanliga sjukdomar beskrivna på nätet med diverse diffusa symptom och rätt vad det är har man (jag) inbillat sig att man (jag) har röd tyfusfeber eller gulprickig mässling.

Nyss gjorde jag en självdiagnos via google igen. Helt plötsligt när jag kom tilll jobbet började det flimra och blixtra framför ögonen. Ingen yrsel, ingen huvudvärk. Bara flimmer och blixtrar. Google säger mig att det handlade om ögonmigrän och nu 20 minuter senare när flimret lugnat ner sig är jag benägen att tro på det. Alternativet var näthinneavlossning och det vill jag inte veta av.

1 comment:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

Nu har jag utmanat dig: http://ensammamorsan.blogspot.com/2006/12/utmaningen.html