Wednesday, December 27, 2006

Julrapport

Tillbaka på jobbet några dagar. Känner mig riktigt utvilad efter julfirandet. Enormt skönt!

Första dagarna firade vi i Linköping hos min familj. Mamma ville inte berätta att hon hade ordnat jultomte och blev mycket förgrömmad när hon tvingades berätta för mig då jag ringde och erbjöd Rs tjänster som tomte. Sen tvingade hon mig att lova dyrt och heligt att inte säga något till min kära storasyster. Javisst, hon är ju bara 35+. Såklart vi måste hemlighålla det här med tomten för henne, så hon inte blir besviken när hon får veta att det bara är en granne och inte Mr Clause himself. Trodde jag ironiskt. När tomten väl dök upp skrek både storasyster och hennes bägge döttrar (12 och 14 år gamla) hysteriskt och vågade inte stå nära dörren när han skulle komma in. Helt klart årets höjdpunkt! Lilla L däremot (som faktiskt tror på tomten på riktigt) var betydligt mer cool och pratade på för fullt med tomten.

Julklappsöppningen tog drygt 2.5 timmar. Även om vi öppnar ett paket i taget (och alla andra utom R, jag och L hade skrivit rim som skulle läsas) så säger det en del om hur mycket paket som delades ut.

Väl tillbaka hemma i Stockholm några dagar senare möttes vi av fyra smärre katastrofer. Nej, jag överdriver såklart, men det kändes lite lätt kaotiskt en stund. Jag skulle skjutsa L till sin pappa men min bil visade inget livstecken över huvud taget. Så går det när man lämnar en liten lampa på i kupén i några dagar. Nere i källaren stod ena katten och jamade mot den mycket stängda dörren till gästrummet. Därinne fanns hans lilla kattsyster (jo, hon som välte granen), instängd sedan ett par dagar tillbaka då Rs föräldrar varit hos oss och fixat en överraskning (nej, kattbajset i gästrummet var inte de överraskning de hade tänkt sig).

Medans jag sen var och lämnade L hos sin pappa (med Rs bil då av förklarliga skäl) öppnade R dörren till kylen i källaren. Det skulle han inte gjort. Eller jo, det är klart han skulle, all vår julöl och julmat var ju därinne, men vi var kanske lite väl optimistiska när vi laddade kylen proppfull så när han nu öppnade dörren rasade mitthyllan ut över honom. När jag kom hem låg R och skurade upp öl i tvättstugan. Jag gick upp i vardagsrummet för att börja ordna inför julfirandet med Rs familj, och tror ni inte granen låg i soffan igen!

Men efter det har allt gått bara bra! *peppar peppar*

1 comment:

Kajsa Bergman Fällén said...

Ni skulle stannat i Linköping. Eller nåt *S*