Monday, May 15, 2006

Ordförråd

L imponerar mig med sitt ordförråd. I söndags på tae kwondo-träningen blev hon sur på mig mitt under pågående träning (fråga mig inte hur det gick till, jag bara satt där och tittade, men det räcker tydligen ibland). I bilen på väg hem sa jag att nästa gång stannar jag utanför, eftersom du så uppenbart blir distraherad när jag tittar. Jovisst, hon höll med. Då undrade jag om hon visste vad det betyder att bli distraherad. ”Ja, det är klart. Det är när min uppmärksamhet hamnar någon annanstans än där den ska vara”.

Jösses. OK hon är min unge och jag ser henne genom rosa glas, men nog är det rätt imponerande av en femåring att både förstå ordet och så klockrent kunna förklara vad det betyder?

5 comments:

Kajsa Bergman Fällén said...

Hon ÄR ju hur smart som helst den där ungen!

Var dags glimtarn said...

Javisst ser man sina ungar genom rosa glas, men man SKA impas av dem när de kläcker ur sig sådana klokheter! Att orden bara kommer så klockrent direkt med...

Anonymous said...

Hon är så otroligt skärpt lilla L, även om jag naturligtvis också till viss del är rosafärgad ...
Hon får stor inspiration förstås av både mamma och pappa som har STORA ordförråd.
Tror inte att R (14) och S (12) kan ge en så tydlig ordförklaring, om de ens kan förklara ordet.
Ska testa när de kommer hem igen.
KRAM
Moster H

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

Även om jag tycker att min Sexåring ha stort ordförråd så är jag tveksam till att han skulle kunna definiera distraherad (även om han känner till det som företeelse, eftersom jag kanske inte alltid är så närvarande som jag tycker att jag borde vara). Jag är dessutom impad av att hon går på TaeKwonDo. Var går ni någonstans?

Mustardseed said...

Hon går inne på Söder, på Östgötagatan. Här: http://www.mudo.se/

Rekommenderas!