Thursday, October 26, 2006

Saker man inte vill att barnen ska säga i skolan

L och jag och pappa L var på utvecklingssamtal i skolan igår. Barnen hade fått med sig ett formulär hem där de fick färglägga olika ansikten beroende på hur de kände inför olika saker i skolan. L fyllde i pappret redan när vi fick med det hem för några veckor sedan, något som jag sedan i och för sig insåg var lite ostrategiskt eftersom det definitivt är dagsnoteringen som speglas när en sexåring får svara på frågor som ”vad tycker du om att ha utematematik”. Hursomhelst så hade vi med oss pappret till samtalet igår.

Första frågan var ”vad tycker du om att gå till skolan”. Där hade L fyllt i en likgiltig gubbe, vilket jag känner speglar hennes inställning till skolan ganska väl. Hon kan ha den och mista den om man tittar på en genomsnittlig dag. Mest vill hon bara träffa sina kompisar och leka.

Fröken hade velat se en glad gubbe på den frågan och undrade varför L bara hade en mittemellan-gubbe där. L tänkte efter noga så att hon skulle svara rätt:

”Jo...men det är så jobbigt att mamma och jag bråkar i bilen på väg till skolan”.

Jag kände mig jättebekväm resten av samtalet. Verkligen. Tur att pappa L vet att jag är en rätt bra mamma trots allt.

1 comment:

Var dags glimtarn said...

Men blev jag raderad? Hmm, men inte skrev jag väl ngt stötande eller så!? Inte meningen så isf!