Wednesday, June 21, 2006

Gah jag vill inte äga bil

Det här ämnet har jag haft uppe förut, flera gånger till och med, men som jag önskar att jag inte behövde ha bil. Man vågar inte tänka efter på riktigt hur mycket pengar som går ner i den där plåtlådan.

Åkte och besiktigade (besiktade? vad heter det egentligen??) bilen igår och bilf-n blev underkänd. Måste ombesiktas inom en månad. Spindelleden vänster fram glappar. Så ny verkstadstid är bokad och jag förbereder ännu en brontoutgift.

Funderar på om det inte ändå skulle löna sig att börja jobba deltid och åka kommunalt till jobbet. Rent teoretiskt skulle det faktiskt kunna funka nu när L flyttar. Fantiserar om att bara behöva köpa ett månadskort på SL istället för att plöja ner pengar i bilen. Herregud, SLs månadskort motsvarar ju knappt vad jag betalar enbart i försäkring för bilen.

Men nä, jag får nog nöja mig med att glädjas över att de 40 mil i veckan jag åker nu kommer reduceras till kanske 15 mil när L börjar sexårs. Ha! bara där kommer jag ju spara in en semesterresa eller en väska från Prada.

3 comments:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

När jag separerade och flyttade in till stan, gjorde jag en kalkyl över vad det skulle kosta att ha biil, och det är svindyrt. Jag skulle kunna en himla massa taxi och hyra bil bara för de fasta bilkostnaderna. Så jag gjorde mig av med min gamla bil, delfinansierade min mammas bilinköp mot att jag skulle få låna bilen till ridningen och ibland annars om hon inte behöver den. Och hittills (3½ år senare) har jag inte åkt taxi nykter en enda gång eller hyrt bil. Kostnaden känns så mycket större på något sätt, än om det är fasta kostnader, som "måste" betalas.

Kajsa Bergman Fällén said...

Det är ju verkligen asdyrt att ha bil! Vi räknade på det där nån gång och kom fram till samma sak som the blogger, vi skulle kunna vara utan bil, maken åkte kommunalt till jobbet, vi tog taxi och storhandlade och hyrde bil en månad på sommaren + helgerna när vi åker till landet. Och det skulle vara lönsamt!

Mustardseed said...

Ja, när L väl flyttar skulle det eventuellt till och med vara praktiskt genomförbart. Fast det är det där med att hämta henne hos pappa klockan 6 på morgonen som är lite jobbigt att göra med kommunala medel - till och med när de flyttat närmare. Tyvärr. Så jag avstår från att räkna på pengarna ett tag till...