Friday, April 14, 2006

Jag tar tillbaka allt

Jag tar tillbaka det jag skrev om att Pernilla Glasers krönika inte skulle publicerats i en vanlig damtidning. I senaste numret av Elle finns en fantastisk artikel av Jessica Gedin, "Bevare oss för Bimbofeminismen", där hon totalt sågar konceptet om "girlpower" i formen "ja jag bygger min karriär på sexighet men det beror på att jag är så attans stark som kvinna och själv valt min sexighet" och blottar kvinnorna som så gärna vill vara en av grabbarna att de själva börjar förakta kvinnor. Och vem har inte hört det själv "jag umgås hellre med killar för tjejer är så skvallriga och killar är mycket rakare och..." och hela den raden av uttalanden som går ut på att visa att man själv minsann inte är en sån där töntig tjej utan är en av grabbarna.

Dessutom är det just den artikeln av hela numret som chefredaktör Kristina Adolfsson väljer att pusha i sin inledande kolumn. Det finns hopp om livet!!!

Blir väldigt sugen på att läsa boken som Gedin baserat sin artikel på, "Female chauvinist pigs" av Ariel Levy. Måste införskaffas.

No comments: