Thursday, August 28, 2008

Men det blir bara värre och värre!

Först trodde jag bara de skrivit på fyllan, men nu när man får läsa deras andra inlägg, som något slags svar, verkar det ju som de gått in i någon slags gemensam psykos där på sin Greklandssemester. Det är samma obegripliga sörja den här gången.

Jag fastnar bland annat för stycket kring hur de vackraste kvinnorna (?) sitter i väntrummen på fängelseavdelningarna för att träffa de farligaste kriminella. Jag vet inte vad de egentligen tänker sig att det betyder mer än det uppenbara - alla kvinnor gör inte alltid de smartaste valen här i världen.

Det är underhållande i alla fall, och åtminstone första gången jag ser feminister och kärnfamiljsförespråkare buntas ihop som hycklare med moralpanik.

4 comments:

cruella said...

De tolkar väl det hela precis tvärtemot mig - och dig. De anser att kvinnor flockas kring farliga psykopater för att Den Biologiska Kvinnan triggas av Den Farlige (=mest överlevnadsduglige) Mannen, medan jag (och de flesta feminister, väl?) anser att vår kultur fostrar kvinnor till att vilja rehabilitera och skyla över och tro att de har ansvar för andras tillkortakommanden och inte minst relationer.

Jag läste bara den första postningen, av en ren händelse, och det var ju en sorglig röra.

cruella said...

Zandén är ju psykoterapeut nuförtiden. Hon kanske förläste sig på Jung under utbildningen? Det ekar av arketyper och drömlära i texterna om man tittar efter. "Poetiskt anslag", jojo.

Anonymous said...

Var är patienterna? Eller har hon tagit med dem (honom) till den gregiska ön? ;-)

Mustardseed said...

Ja, jag såg det nu att hon är psykoterapeut och det gör ju att man blir lite lätt mörkrädd. Jösses. Såg att Cecilia Gyllenhammar var med via telefon på Janne Josefssons program på TV igår för att försöka förklara ytterligare, men det gick väl inget vidare då heller.